پیش نویس

آسمان بار امانت نتوانست کشید ... قرعه فال به نام من دیوانه زدند

پیش نویس

آسمان بار امانت نتوانست کشید ... قرعه فال به نام من دیوانه زدند

پیش نویس

یادداشت هایی پراکنده در جستجوی رازها ، راز خلقت ، راز زندگی انسان ، هنر ، سیاست ، زندگی اجتماعی و قواعد بازی و سپس راز سکوت و همه این رازها ، اگرچه پراکنده ، مانند مهره های کوچک که بانخی در اتصال بهم ، تسبیح می شوند برای ستایش خالق

__________________________________________

پروردگارا ! باشد این شمع کوچکی که برافروخته ام ، نور پیدا کند و آنگاه که در تاریکی قرار گرفته ام، روشنم سازد

رازهای نگفته

آخرین نظرات
رازهای نگفته



نقل و کپی مطالب این تارنما ، بدون ذکر منبع ، شرعا جایز نیست و از اخلاق به دور است . وب شخصی علیرضا فلاح WWW.DRARF.IR

چرا امام حسن (ع)  صلح و امام حسین (ع) قیام کرد ؟ اگر صلح کار درستی بود چرا امام حسین (ع)  با یزید صلح نکرد ؟ و اگر قرار بر جنگ بود . پس چرا امام حسن (ع)  نجنگید ؟

پاسخ این سوال را باید در اوضاع و شرایط متفاوت زمان این دو بزرگوار و نحوه رفتار و شخصیت  معاویه و یزد جستجو کرد از جمله اینکه معاویه در دوران زمامداری خود با نقشه ها وسیاستهای عوام  فریبانه اش ، همواره سعی می کرد به حکومت خویش رنگ شرعی دهد او جامعه اسلامی را به جامعه غیر اسلامی تبدیل  کرده بود . ولی با وجود آن ، ظوا هر اسلام  را نسبتاً  حفظ می کرد ،پرده ها  را نمی دریده و در دربارش ، پاره ای از مقررات اسلامی  رعایت می شد . او می دانست  چون به نام دین دارد حکومت می کند  نباید علناً کارهای خلاف  دین انجام دهد .

به علاوه  معاویه در حل و فصل امور ، سیاست فوق العاده ای داشت و مشکلات را به گونه ای حل می کرد که فرزندش یزید فاقد این سیاست بود ، همین دو موضوع پیروزی قیام و تاثیر شهادت در زمان معاویه  را مورد تردید قرار می داد . چون در این شرایط  افکار عمومی داوری صحیحی در مورد معاویه نمی کرد و حتی به میزان ا نحراف معاویه از اسلام آشنا نمی شد .

لذا جنگ امام حسن (ع) با معاویه بیشتر یک اختلاف سیاسی بر سرقدرت به شمار می رفت تا قیام حق در برابر باطل برخلاف معاویه ، یزید نه تنها تد بیر و سیاست پدر را نداشت ، بلکه از رعایت ظوا هر اسلام نیز که می خواست به نام آن بر مردم حکومت کند ، فرسنگها دور بود .

یزید جوا نی شهوت پرست و فاقد  دور ا ندیشی و احتیاط بود و علناً مقدسات اسلامی را زیر پا می گذاشت و در راه ارضای شهوا ت خود از هیچ  چیز فرو گذاری نمی کرد . یزید از لحاظ سیاسی آنقدر ناپخته بود که ما هیت اصلی بنی امیه را که دشمنی آشتی  ناپذیر با ا سلام و احیای رژیم اشرا فی  آن زمان بود کاملاً به مردم نشان داد .

با این شرایط یزید ، مزدوران حکومت بنی امیه ، نمی توا نستند قیام ا مام حسین (ع)  را در ا فکار عمومی  متهم کنند و رفتارهای خلاف شرع یزید ، مجوز خوبی برای قیام حسین بن علی(ع)   جهت واژگون ساختن چنین حکومتی  به شمار می رفت و مردم این قیام را قیام حق علیه باطل  می شمرد ند  نه نزاع بر سرقدرت .
علاوه بر آن
، ا بن زیاد که از طرف یزید با سپاه مجهزی به کربلا آمده بود ، هرگز حاضر به صلح نبود بلکه اعلام کرد که یا امام حسین (ع) باید تسلیم شود و با یزید بیعت کند و یا آنکه با امام (ع) وارد جنگ می شود و مسلماً امام  بیعت با یزید را نمی پذیرفت .
از طرف دیگر این سپاه ا بن زیاد بود که ابتدا جنگ را آغاز کرد و امام (ع) هم پس از حمله سپاه دشمن ، صف آرایی کرد .


کد مطلب: 161
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۰/۰۹/۰۶
  • ۲۰۳ نمایش
  • علیرضا فلاح

نظرات (۱)

  • طاها کوچولو
  • سلام عمو از مطالبتون لذت بردم وبلاگ خیلی خوبی دارید ممنونم که شما هم به وبلاگم سر زدید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی