پیش نویس

آسمان بار امانت نتوانست کشید ... قرعه فال به نام من دیوانه زدند

پیش نویس

آسمان بار امانت نتوانست کشید ... قرعه فال به نام من دیوانه زدند

پیش نویس

یادداشت هایی پراکنده در جستجوی رازها ، راز خلقت ، راز زندگی انسان ، هنر ، سیاست ، زندگی اجتماعی و قواعد بازی و سپس راز سکوت و همه این رازها ، اگرچه پراکنده ، مانند مهره های کوچک که بانخی در اتصال بهم ، تسبیح می شوند برای ستایش خالق

__________________________________________

پروردگارا ! باشد این شمع کوچکی که برافروخته ام ، نور پیدا کند و آنگاه که در تاریکی قرار گرفته ام، روشنم سازد

رازهای نگفته

آخرین نظرات
رازهای نگفته



نقل و کپی مطالب این تارنما ، بدون ذکر منبع ، شرعا جایز نیست و از اخلاق به دور است . وب شخصی علیرضا فلاح WWW.DRARF.IR

سال ها بیش الوین تا فلر  در نظریه خود که شاید  در ابتدا بر ای تحلیل گران سنتی  قدرت ، اندکی  تأمل بر انگیز  می نمود ، اظهار  داشت  که امپراتوری ها  و قدرت های  جهانی  آینده بر خلاف امپراتوری  و قدرت های  گذشته  که براساس جنگ افزارها و موقعیت های جغرافیایی و سرزمینی  استوار شده  بودند بر اساس رسانه ها شکل خواهند گرفت .  این دکترین که نوعی تغییر  در مولفه های  قدرت  بود در سال های بعد و به ویژه در جنگ اول  خلیج فارس جنگ آمریکا  و ائتلاف  علیه رژیم  صدام -  خود را به خوبی نشان داد .

جنگ خلیج فارس  که استراتژیست های  نظامی  و سیاسی آن را بزرگترین  جنگ مدرن  در دوران حاضر تلقی می کنند  در یک تحلیل دقیق و کارشناسانه  یک جنگ  تمام عیار  رسانه ای محسوب  می شد و نخستین  آزمون بزرگ  برای قدرت  نمایی  رسانه ای  امریکا  و مشخصاً  سی ان ان  در اولین کارزار  پس از پایان  جنگ سرد  به شمار می آمد .  در واقع  این جنگ  که براساس دکترین  نظم نوین  جهانی  بوش پدر ، پایه گذاری  شده بود سرآغاز  ورود  قدرتمندانه  رسانه به عنوان مولفه  تعیین کننده  قدرت  در معادلات  و مدیریت آینده جهان بود .

در جنگ خلیج فارس ،  افسران  عملیاتی پنتاگون  و استراتژیست های بزرگ نظامی و سیاسی در کنار استراتژیست های  رسانه ای ، جنگ را قدم به قدم  راهبری و مدیریت  می کردند و برخلاف گذشته  در این جنگ بیشترین  و تعیین کننده ترین نقش  از آن  استراتژیست های ر سانه ای بود . روزنامه  معروف فرانسوی  لوموند طی مقاله ای  تحلیلی  بیشترین  نقش  در به اصطلاح پیروزی  ایالات متحده  و به تبع آن دیگر کشورهای  غربی  برای استمرار نظام سلطه و هژمونی و هیمنه  استکباری  خود از قدرت رسانه ها استفاده می کنند . در واقع  تمامی  دستاوردها و حوزه های  فناوری  و تکنولوژی های  مدرن و فنون و هنر  و علوم انسانی در خدمت رسانه ها قرار گرفته اند . امروز اگر به جای ژئواستراتژی و ژئواکونومی  از ترمینولوژی ژئومدیا سخن گفته می شود بی گمان اغراق آمیز  نیست  چرا که  امروزه  رسانه ها  تمامی عرصه های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی  اعم از داخلی و خارجی  را در هم نوردیده اند و در حوزه سیاست خارجی  سخنی از دیپلمسای  رسانه ای  وفراتر از آن سایبر  دیپلماسی در میان است و گوئی  رسانه ، میدان دار اصلی  سیاست و روابط بین الملل شده است .

در شرایط کنونی ، رقابت واقعی  در عرصه رسانه ها  شکل گرفته است . کشورها  از طریق  رسانه ها  به دنبال کسب قدرت و پرستیژ جهانی و افزایش قدرت چانه زنی  برای نیل  به منافع ملی گسترده  خود هستند  رسانه های  استکبار جهانی  عاملی برای بسط و تحکیم  سلطه  و نیز بر هم زدن نظم  موجود در نظام های مستقر شده اند.

در چنین  فضایی مسئولیت و رسالت تاریخی بر دوش صدا وسیمای جمهوری اسلامی  ایران گذاشته شده است . صدا وسیما امروزه  می تواند  محوریت  رسانه های مستقل  دنیا در مواجهه با نظام استکبار خبری باشد و برای شکستن  هیمنه استکبار جهانی  و برهم زدن  نظم  و هنجارهای  تحمیلی از داشته ها و ظرفیت  های بی بدیل  خود استفاده کند و به فضل الهی قطب  جهانی و بزرگ رسانه  ای را شکل  دهد . قطبی  که در بر گیرنده مجموعه ای از رسانه های کشورهای اسلامی و نیز کشورهای مستقل  دنیا از خاورمیانه  تا آفریقا  و آمریکای لاتین باشد و نظام اینده را براساس بنیان  های اسلام راستین و فطرت  بشری پایه گذاری کند . / 19

ماهنامه افق رسانه شماره 88

سید محمدحسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی