پیش نویس

آسمان بار امانت نتوانست کشید ... قرعه فال به نام من دیوانه زدند

پیش نویس

آسمان بار امانت نتوانست کشید ... قرعه فال به نام من دیوانه زدند

پیش نویس

یادداشت هایی پراکنده در جستجوی رازها ، راز خلقت ، راز زندگی انسان ، هنر ، سیاست ، زندگی اجتماعی و قواعد بازی و سپس راز سکوت و همه این رازها ، اگرچه پراکنده ، مانند مهره های کوچک که بانخی در اتصال بهم ، تسبیح می شوند برای ستایش خالق

__________________________________________

پروردگارا ! باشد این شمع کوچکی که برافروخته ام ، نور پیدا کند و آنگاه که در تاریکی قرار گرفته ام، روشنم سازد

رازهای نگفته

آخرین نظرات
رازهای نگفته



نقل و کپی مطالب این تارنما ، بدون ذکر منبع ، شرعا جایز نیست و از اخلاق به دور است . وب شخصی علیرضا فلاح WWW.DRARF.IR

شبهه به هلاکت انداختن یا خودکشی ؟

سه شنبه, ۸ آذر ۱۳۹۰، ۱۱:۱۰ ق.ظ

یکی از شبهاتی که ممکن ا ست ذهن  خوا ننده یا شنو نده روضه امام حسین (ع) را به خود مشغول  کند این است که امام حسین (ع) با این کار خود را به هلاکتی ا نداخته ا ند که خداوند در قرآن با آیه « ولا تلقو  بایدیکم الی التهلکه ؛ خود را با دستهایتان  به هلاکت نیندازید » نهی کرده است و ا نجام این کار ، خودکشی است. چطور ممکن است  امام حسین (ع) که فرزند رسول گرامی ا سلام و امیر المومنین (ع) است و با دین اسلام  آشنایی  کامل دارد چنین کاری  کرده باشند ؟

 برای رسیدن  به جواب  از این شبهه مقدمه ای  را در مورد معنای آیه « هلاکت » اشاره می نماییم تا معنی هلاکت حرام مشخص شود ، تا بعد ببنیم  که آیا این عنوان در مورد قیام بزرگ  امام حسین (ع) صدق می کند یا خیر ؟

خداوند در قران می فرمایند : وا نفقوا فی سیبل الله  و لا تلقو ا بایدیکم  ا لی التهلکه و ا حسنوا ا ن الله یحب المحسنین . البقره /195

در راه خدا ا نفاق کنید و خود را با دستهایتان  به هلاکت  نیندازید و نیکی کنید که خداوند نیکو کاران را دوست دارد . (تهلکه) در ا ین آیه به معنای هلاکت  است ومقصود  از آن هر کاری است که ا نجام آن به ا نسان  ضرر بزرگی بزند  که تحمل آن در حالت عادی ممکن نیست ، مانند فقر یا مریضی یا مرگ .

این آیه کریمه در ا بتدا به ا نفاق در راه خدا ، یعنی فداکاری در راه وی و بخشش در طریقی که او می پسندد،دعوت و پس از آن از ا نداختن خود در هلاکت  منع می نماید .
 پس مراد از هلاکت  در این آیه ، هلاکتی است که از ترک فداکاری و از خودگذشتگی در راه خدا نشات می گیرد .

سپس می فرمائید « و نیکی کنید »  یعنی با فداکاری و از خودگذشتگی  در راه خدا از نیکو کاران باشید ،پر واضح است که هر نوع فداکاری ، فداکاری نیکو نمی باشد و هر بخششی محبوب و پسندیده  درگاه خداوند نیست ، زیرا اگر چنین بود باید فداکاری های دیوا نگان و نادا نان نیز ، در نزد خداوند  پسندیده باشد .

فداکاری و از جان گذشتگی مورد پسند خداوند شرایطی دارد که مهمترین  آن ، این دوشرط است :
فداکاری و از خود گذشتگی در راه و هدفی باشد که عقلای عالم آن را می پسندند  ،  و گرنه  اگر از محدوده عقل خارج شده و داخل در اعمال جنون آمیز یا ناخودآگاه شود ، مورد پسند خداوند نخواهد بود .
آن چه در راه او هدیه می شود از نظر ارزش ، از خود هدیه ، دارای برتری و فضیلت باشد، مانند گذشتن  از مال برای به دست آوردن علم یا سلامتی ، و یا قربانی کردن حیوا نی برای تامین نیاز غذایی ا نسان ، دریک کلام ، هر چه هدف والاتر باشد فداکاری در راه آن برتر و کامل تر است .
 این دو مطلب ، دوشرط اساسی از شروطی هستند که باید در هر بخشش و انفاق و فداکاری  رعایت شود تا آن فداکاری نیکو بوده و در راه خدا  به حساب آید .

با این مقدمه ، به خوبی مشخص  می شود که قیام امام حسین (ع) به طور کامل در راه خدا بوده است ، زیرا این دو شرط را به نحو کامل داشته است ، بنا بر این تمام فداکاری هایی که آن حضرت در روز عاشورا ا نجام  داده ا ند ، در راه خدا و مورد رضایت الله  بوده است .

خلاصه اینکه :

آیه هلاکت ( یا هر دلیلی که خودکشی را حرام می کند ) شامل هر گونه خود را به خطر ا نداختن نمی شود ، و قربا نی کردن جان و مال را اگر برای هدفی بزرگ و شریف – مثل آن قیام جاودان امام حسین (ع) – باشد، حرام نمی کند ، چون در فداکاری های حضرت شروط فداکاری شریف و از خود گذشتگی مقدس به بهترین نحو موجود است .

اگر نبود فداکاری امام حسین (ع) در روز عاشورا ، اسلام ، قرآن و هر آن چه پیامبران در طول تاریخ آورده بودند ، در زیر آوار بدعت ها ، سیاه نمایی ها و انحرا فا تی که خلفای پیشین به وجود آورده بودند دفن می شد و ا ثری از آن با قی نمی ماند ، هما نطور که ادیان گذشته در زیر این رسوبات  مدفون شد و ا ثر درستی از آنها بر جای نما ند .

پس قیام امام حسین (ع)  هم عقلائی است و هم هدفی که آن حضرت دارد ، از دادن جان و مال و فرزند و در یک کلمه تمام هستی ، با ارزش تر است .


کد مطلب: 163
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۰/۰۹/۰۸
  • ۲۰۴ نمایش
  • علیرضا فلاح

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی