پیش نویس

آسمان بار امانت نتوانست کشید ... قرعه فال به نام من دیوانه زدند

پیش نویس

آسمان بار امانت نتوانست کشید ... قرعه فال به نام من دیوانه زدند

پیش نویس

یادداشت هایی پراکنده در جستجوی رازها ، راز خلقت ، راز زندگی انسان ، هنر ، سیاست ، زندگی اجتماعی و قواعد بازی و سپس راز سکوت و همه این رازها ، اگرچه پراکنده ، مانند مهره های کوچک که بانخی در اتصال بهم ، تسبیح می شوند برای ستایش خالق

__________________________________________

پروردگارا ! باشد این شمع کوچکی که برافروخته ام ، نور پیدا کند و آنگاه که در تاریکی قرار گرفته ام، روشنم سازد

رازهای نگفته

آخرین نظرات
رازهای نگفته



نقل و کپی مطالب این تارنما ، بدون ذکر منبع ، شرعا جایز نیست و از اخلاق به دور است . وب شخصی علیرضا فلاح WWW.DRARF.IR

درس ولایت مداری و قانونگرائی مختار به افراطیون

يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۸۹، ۱۱:۰۷ ق.ظ

سریال مختارنامه درقسمت اخیر خود درس های آموختنی بسیار داشت که بیش از استعداد یک  سریال تاریخی، به شرایط سیاسی جامعه امروز ما مرتبط بود. نویسنده و کارگردان هوشمند این برنامه گویی شرایط سیاسی ایران را دیده و حلاجی و تحلیل کرده و آنگاه با مطابقتی تاریخی، نکته ای ظریف و در عین حال راهبردی و کاربردی را به تصویر کشیده است.
 این برنامه که ساخت آن به سالیان گذشته مربوط است، چه ان زمان که فتنه سبزها را در سپاه عمر سعد تصویر می کرد و چه امروز که به انحراف افراطیون می تازد، جای دست مریزاد دارد.
مختار نامه در قسمت دیشب خود که از رسانه ملی پخش شد، مواجهه افراطیون ساده و حتی زجرکشیده ولی کم ظرفیت را، با قانون و ولایت  به تصویر کشید: رویاروئی تدروهای سابقه دار و زخم خوردگان از فتنه با مصالح شرعی و حکومتی و .صف کشی افراد انقلابی اما خودسر در مقابل دستگاه قضائی و عدالت حکومتی و ولائی.
پس از پیروزی مختار و تشکیل حکومت کوفه، در حالی که هنوز بسیاری از مجرمان سابق در جامعه آزاد بودند، عده ای که خود را جلوتر از حکومت و قضاوت می دانستند به شعار قانون گرائی و تاکید مختار بر اجرای احکام قضائی و رعایت عدالت بی اعتنائی کردند و دست به شمشیر و خونخواهی بردند و این همان چیزی بود که مختار نه آنرا شرعی و نه عقلی و اخلاقی و نه  به مصلحت حکومت می دانست.

پیام مختار به کسانی بود که به بهانه سابقه داشتن در مواجهه با فتنه، خود را محق دانستند بدون حکم قانون وعدلیه، مجرمی را جزا دهند و او را مجازات کنند.

عصبانیت مختار از کسانی بود که به اسم دفاع از ولایت و حاکم شیعه، جلوتر از او حرکت کردند و دست به شمشیر بردند.چه انانکه با شمشیر خود خون ریختند و چه انانکه زبان به تندی گشودند و خارج از اخلاق و شرع فحاشی کردند.

ابرو درهم کشیدن  مختار به سادگی کسانی بود که ساده لوحی آنها حادثه ساز بود و دو آتشی آنان عدالت را به چالش و انصاف را چون مال بی صاحب به حراج می گذاشت.

شکایت مختار از انانی بود که به اسم مبارزه با فتنه یزیدیان، رفتار خلاف شرع و فرا تر از قانون داشتند و حاضر نشدند در مقابل قضاوت حکومت اسلامی کرنش از خود نشان دهند.

مختار در مقابل کسانی که سابقه شان را به رخ اومی کشند و لغز جنگ و مبارزه می خوانند، تاکید می کند که اینان یکی از زخم های مرا در فلان جنگ با شیاطین هم برنداشتند که امروز کاسه داغتر از آش شده اند و خودسرانه علم غیرت و خونخواهی برداشتند.

قیام مختار برای انتقام از فتنه گران یزیدی کربلا بود، اما او قیامش را به اذن امام همامی آغاز کرده بود که ذره ای بی عدالتی و بی انصافی حتی در مقابل دشمن و کافر محارب را نمی پسندید.

از اینرو قدم اول رعایت قانون بود. مقدم بر هرچیز برپائی دستگاه قضا و انشاء ارای قضائی مطابق با احکام الهی و علوی بود. مجازات مخالفان و سابقه داران و بیعت شکنان  نیز بایستی با حجیت شرعی و قانونی همراه باشد.

برپائی دستگاه قضائی ولو با قضاوت قاضی معلوم الحالی چون شریح قاضی باشد، اولی و برتر از بی قانونی و برخوردهای افراطی و سلیقه ای است. از اینرو تاکید می کند با کنار گذاشتن قانون سنگ روی سنگ بند نمی شود و تا زمان انتخاب قاضی عادل به قضاوت ناقص شریح قاضی بسنده می کند.

قانون گرائی و ولایت پذیری درس اموختنی مختارنامه به افراطیون است. آنانکه به سادگی برای افراد حکم صادر می کنند و به مخالف خود فحش و ناسزا می دهند و برای این افراط و خودسری تئوری می نویسند واستدلال می کنند و اعمال خود را انجام وظیفه شرعی می دانند.

زیبائی و ظرافت عبرت آموز مختارنامه رویاروئی کسانی است که با ادعای رفع فتنه و سابقه رزمندگی و جهاد، مقابل فرماندهی قرار دارند که رستم صولتی او در جنگ هاو ضرب شست غیورانه اش در میدان مثال زدنی و بصیرت مدبرانه و زیرکانه وی دشمن را به استیصال و ذلت کشانده بود .

البته کسانی که در مقابل مختار منتسب به خودرائی و تندروی بودند چند دسته می شدند.یک دسته انانکه با شعارهای افراطی تلاش داشتند کم کاری و جهالت و اشتباهات گذشته خود را جبران کنند."شغال مستی کردن" های آنان برای سرپوش نهادن بر نقاط ضعف گذشته و حالشان بود.

گروه دوم کسانی بودند که به رغم خلوص نیت و پاکی و سابقه روشن رزمندگی، در تحلیل شرایط روز و پیش بینی آنچه در ادامه اتفاق می افتد دچار خطا و اشتباه شده بودند. این گروه البته 2 دسته بودند.دسته اول کسانی که به رغم نظر متفاوتی که با مختار داشتند "آب دهان خوردند" و سکوت پیشه کردند و چشم به دهان مختار داشتند. دسته دوم کسانی بودند که نه تنها با قانون گرائی مختار مخالف بودند و بلکه از وی نیز عبور کردند وکار برخی شان به خط و نشان و عرض اندام کشید.

گروه سوم هم کسانی بودند که اساسا در جبهه یاران مختار به نفاق رخنه کرده بودند و به تعبیری در سپاه مختار نفوذ کردند و برای لیچار بافتن و معرکه راه انداخن ماموریت داشتند و کیسه زر می گرفتند.

رفتار مختار آموختنی بود. برای آنانکه به اسم ولایت قانون را زیر پا می گذارند، برای انانکه به اسم مقابله با فتنه، شرع و اخلاق را هم نادیده می گیرند، برای آنانکه قدرت خود را در دشمن تراشی و تعدد مخالفین می دانند، برای آنانکه تلاش می کنند با سوء استفاده از اخلاص ونیت پاک مردم و جوانان متدین و مذهبی شعار های مرگ بر فلانی  وفلانی هر روز بیشتر شود و برای این کار هزینه ها می کنند وبرنامه ریزی های شبانه دارند وعملیات های روزانه می کنند،
 این درس تاریخی برای روزگار ما است.

چه خوش گفت رهبر هوشمند و فرزانه انقلاب که جوانان متدین مراقب باشند به اسم انجام وظیفه کار خلاف شرع و قانون نکنند که ممکن است جریان های نفوذی نیز خود را داخل این اجتماعات وارد کنند.

امروز نیز هستند کسانی که حتی یک روز سابقه مقابله با فتنه و حتی اعلام برائت از فتنه گری را در کارنامه و مکتب انحرافی خود نداشته  و اما برای فتنه گر کردن افراد چه بذل ها نمی کنند و چه صله ها که نمی دهند و سفره ها که نمی اندازند و دهان و حنجره پاره نمی کنند و عربده ها که نمی کشند. اینان همان ها هستند که برای قدرت کیسه دوختند  و نشانه فتنه گری بر پیشانی دارند. ای صاحبان بصیرت عبرت بگیرید. / 20


۲۱ اسفند  ۱۳۸۹
محسن مهدیان   سایت الف

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۸۹/۱۲/۲۲
  • ۲۴۴ نمایش
  • علیرضا فلاح

افراطیون

سریال تاریخی

مختار

ولایت مداری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی